هر آنچه که درباره انتخابات مجلس یازدهم نمیدانید:

دوشنبه 21 بهمن 1398
16:32
ستاره

انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در دو دور به تاریخ‌های ۲ اسفند ۱۳۹۸ و اردیبهشت ۱۳۹۹ برگزار خواهد شد. همچنین اولین انتخابات میان‌دوره‌ای دوره پنجم مجلس خبرگان رهبری استان‌های تهران، خراسان رضوی، خراسان شمالی، استان فارس و قم نیز به صورت همزمان برگزار خواهد شد.

شروع ثبت نام داوطلبان

ثبت‌نام از داوطلبان یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در وزارت کشور و فرمانداری‌های سراسر کشور و همچنین سفارتخانه­‌ها، کنسولگری­‌ها یا نمایندگی‌­های سیاسی جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور از ساعت هشت صبح روز یک‌شنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۸ با دستور عبدالرضا رحمانی‌فضلی وزیر کشور خطاب به استانداران و فرمانداران آغاز شد و ساعت ۱۸ روز شنبه ۱۶ آذر با ثبت‌نام ۱۳ هزار و ۸۹۶ نفر (۱۶۰۵ زن و ۱۲۲۹۱ مرد) در سراسر کشور پایان یافت.

سید اسماعیل موسوی دبیر و سخنگوی ستاد انتخابات کشور در پایان مهلت قانونی آخرین روز ثبت‌نام داوطلبان انتخابات مجلس یازدهم در جمع خبرنگاران حاضر در وزارت کشور گفت: در این دوره نسبت به دوره قبلی بیش از ۱۵ درصد افزایش ثبت‌نام داشته‌ایم و نسبت ثبت‌نام زنان به مردان ۱۲ درصد به ۸۸ درصد است. در میان ثبت‌نام‌کنندگان ۶۰۱ نفر معادل چهار درصد تحصیلات حوزوی دارند، ۱۴ درصد دارای دکترا، ۷۷ درصد دارای کارشناسی ارشد و مابقی دارای لیسانس و کمتر از آن هستند.

قانون شفافیت هزینه‌های انتخاباتی

در آستانه انتخابات مجلس یازدهم، تصویب قانون شفافیت هزینه‌های انتخاباتی و منابع تامین مالی که اخیراً هم از سوی جمال عرف، معاون سیاسی وزیر کشور، به ستاد‌های انتخابات استان‌ها ابلاغ شد امیدواری‌هایی برای شفافیت بیشتر در انتخابات ایجاد کرده است.

گرچه چهره‌های سیاسی‌ای همچون احمد توکلی و غلامرضا مصباحی‌مقدم از اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام از تصویب این قانون حمایت کرده‌اند، اما چهره‌هایی مانند جواد امام، دبیرکل مجمع ایثارگران، اجرایی شدن آن را نیازمند زیرساخت‌های بسیاری می‌دانند.

جواد امام، مدیرعامل بنیاد باران، درباره شفاف شدن هزینه‌های انتخاباتی گفت: ابتدا باید مکانیسم انتخابات، شیوه تبلیغ، شاخص‌های تبلیغات و هزینه‌ها از قبل تعریف شود و امروز بررسی کنیم و ببینیم تبلیغاتی که انجام می‌گیرد چقدر با آن شاخص‌ها فاصله دارد.

او افزود: ما هیچ حداقل و حداکثری را تعریف نکرده‌ایم و نهایتاً هم شورای نگهبان و سیستم ستاد انتخابات اعلام می‌کنند که ابعاد آن بر اساس این اطلاعیه است.

مدیرعامل بنیاد باران تاکید کرد: سازوکار این موضوعات باید از قبل مشخص شده باشد تا امروز بر اساس آن سازوکار، سنجش امکان‌پذیر باشد، اما مسلم آن است که قانون انتخابات ما اشکالات فراوانی دارد.

لیست ایده آل اصلاح طلبان برای انتخابان مجلس یازدهم چیست؟

چهره‌هایی که برای انتخابات مجلس یازدهم ثبت نام کردند مشخص شده است. با این حال شورای نگهبان بسیاری از چهره‌ها را حذف خواهد کرد. رویداد۲۴ در این گزارش بررسی کرده که با توجه افراد ثبت نام کرده، چه لیستی، بهترین ترکیب برای ورود به مجلس است.


جبهه پایدرای چگونه از قالیباف و میرسلیم عبور کرد؟

همچنان که لیست اصولگرایان تهران برای انتخابات مجلس یازدهم منتشر شد، جبهه پایداری نیز لیستی منتشر کرد که بسیاری از چهره‌های اصولگرا در آن حضور نداشتند. فعالان سیاسی می‌گویند اصولگرایان احتمالا با دو لیست در انتخابات وارد خواهند شد.

به گزارش رویداد۲۴ لیست جبهه پایداری، برخلاف لیست اصولگرایان که مملو از شخصیت‌های اثرگذار بود، پر از چهره‌های گمنام است. اما این چهره‌های گمنام به دلایلی از چهره‌های باسابقه و موثر اصولگرا پیشی گرفته‌اند. عجیب‌ترین اتفاق در لیست اصولگرایان، حذف حمید رسایی از لیست اولیه است. رسایی در انتخابات سال ۹۴ رد صلاحیت شده بود و مشخص بود قسمتی از هیات تصمیم‌گیر حاکمیت با او موافق نیست اما این بار رفقای نزدیک او در جبهه پایدرای روی اسم او قلم قرمز گرفتند. این اتفاق در حالی بود که پایگاه رجانیوز تا همین چند روز پیش، هر عطسه حمید رسایی را تبدیل به تیتر یک رسانه خود می‌کرد.



[ بازدید : 55 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]
نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر
ساخت وبلاگ تالار اسپیس فریم اجاره اسپیس خرید آنتی ویروس نمای چوبی ترموود فنلاندی روف گاردن باغ تالار عروسی فلاورباکس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]