اکبر طبری کیست؟

سه شنبه 20 خرداد 1399
16:20
ستاره

اکبر طبری مدیر کل سابق امور مالی و معاون اجرایی سابق قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران به ترتیب در دوران ریاست سید محمود هاشمی شاهرودی و صادق لاریجانی بر قوه قضائیه؛ و عضو سابق هیئت رئیسه فدراسیون کنگ فو و هنرهای رزمی بوده‌است. طبری هفت روز پس از آغاز به کار سید ابراهیم رئیسی، رئیس جدید قوه قضائیه؛ نخستین مقامی بود که رئیسی آن را برکنار کرد. وی در ۲۳ تیر ۱۳۹۸ توسط اطلاعات سپاه پاسداران در آمل بازداشت شد.

آنگونه که در رسانه‌ها درباره طبری اطلاعات وجود دارد، طبری در زمان ریاست آیت الله هاشی شاهرودی در قوه قضائیه مدیرکل امور مالی دستگاه قضایی را بر عهده داشته است. در سال ۸۶ گزارشی از خبرگزاری فارس منتشر شد که از احتمال برکناری او از این سمت خبر می‌داد، اما دیگر هیچ خبری در این باره وجود ندارد. ظاهرا تغییر مورد اشاره فارس رخ نداده بود.

در دوران ریاست آیت‌الله آملی لاریجانی، طبری معاونت اجرایی قوه قضائیه را بر عهده داشته است. هنوز ابعاد اتهام طبری روشن نیست با این حال گفته می‌شود این اتهامات ممکن است اقتصادی باشد.

دستگیری اکبر طبری محصول اراده رئیس قوه قضائیه برای مبارزه با فساد در قوه قضائیه است، آن هم نه فساد در سطوح پایین.

طبری، حدود سه دهه در قوه قضائیه حضور داشته است. شگفت این که دستکم در دوران ریاست آقایان هاشمی شاهرودی و آملی لاریجانی، این فرد در حکم دست راست این دو رئیس قوه بود و متهم است که در بسیاری از پرونده های بزرگ مالی اعمال نفوذ می کرد ولی هیچگاه روی صحنه نبود.

برخی رسانه‌ها می‌گویند او پر نفوذترین چهره قوه قضائیه در حدود بیست سال اخیر بوده است. ظاهرا او نه حقوق خوانده و نه قاضی بوده بلکه مدرک تحصیلی اش در حوزه مهندسی است.

رسانه‌ها مدعی اند او رابطه مراد و مریدی با افراد بسیاری در قوه قضائیه داشته است. او همچنین عضو هیات رئیسه فدراسیون کنگ فو و هنر‌های رزمی بوده است.

پس از روی کار آمدن رئیسی در قوه قضائیه برکناری اکبر طبری اولین تغییر در این نهاد بود. ظاهرا نارضایتی از طبری پیشینه طولانی داشته که رئیسی این برکناری را در اولین گام خود عملی کرد، تا علامت تغییر را مخابره کند.

ظاهرا پس از برکناری طبری آیت الله آملی لاریجانی او را به مجمع تشخیص مصلحت نظام برده و در آنجا سمتی تازه به او داده است. اما مشخص نیست این سمت تازه چیست.

فیلم/ نخستین دادگاه اکبر طبری، معاون سابق قوه‌ قضائیه

نخستین دادگاه معاون اجرایی سابق حوزه ریاست قوه‌قضائیه برگزار شد، نماینده دادستان برخی از جرایم اکبر طبری را قرائت کرد.

ویدئو دادگاه اکبر طبری

در این جلسه نماینده دادستان با قرائت کیفرخواست متهمان را به تشکیل شبکه چند نفری در ارتشا متهم کرد.

دستکم چهار نفر از متهمان این پرونده حسن نجفی (متهم ردیف دوم)، مصطفی نیاز آذری (متهم ردیف پنجم)، محمد انوشه (متهم ردیف هفتم) و غلامرضا منصوری (متهم ردیف نهم) در خارج از ایران به سر می‌برند و به گفته دادستانی متواری‌اند؛ و دستکم چهارتن از دیگر متهمان این پرونده با قرار وثیقه آزاد هستند از جمله رسول دانیال زاده، متهم ردیف چهارم که چند ماه پیش بازگشتش به ایران خبرساز شده بود و بیژن قاسم‌زاده، بازپرس پیشین دادسرای رسانه.

این پرونده ۲۲ متهم دارد از جمله بیژن قاسم‌زاده، بازپرس سابق دادسرای رسانه. او به عنوان بازپرس قبلا حکم فیلتر تلگرام و احکامی را علیه امیر حسین مقصودلو معروف به تتلو صادر کرده بود.

گفته می‌شود بازداشت او با دستور مستقیم ابراهیم رئیسی، رئیس جدید قوه قضائیه و مشورت با دفتر آیت‌الله علی خامنه‌ای انجام شده است.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، بر اساس ویدیویی که از این دادگاه منتشر شده، رسول قهرمانی نماینده دادستان که در حال قرائت کیفرخواست و شمردن اتهامات اکبر طبری است، گفت: اتهام پنجم، دریافت رشوه از آقای جلیل سبحانی بالغ بر یکصد و پنجاه میلیون ریال شامل هزینه های تهیه و نصب کمد در واحد ۳۱۳ مجتمع سامان و هم چنین اموال و اقلام موجود در واحد اپارتمانی مذکور به شرح لیست تنظیم شده توسط مرکز حفاظت اطلاعات قوه قضاییه است.

فیلم صدور کیفرخواست اکبر طبری

رویداد۲۴ روز یکشنبه نخستین جلسه رسیدگی به اتهامات اکبر طبری برگزار شد؛ جلسه‌ای که هرچند فیلم‌های آن توسط خبرگزاری قوه قضاییه خیلی قطره‌چکانی منتشر شد اما به نظر می‌رسد محتوای آن بدون سانسور بوده است. انتشار همین محتوا نیز نکات بسیار عجیبی داشت که نشان می‌داد چه پولشویی‌های عظیمی در حال انجام بوده است.




[ بازدید : 46 ] [ امتیاز : 5 ] [ نظر شما :
]
نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر
ساخت وبلاگ تالار اسپیس فریم اجاره اسپیس خرید آنتی ویروس نمای چوبی ترموود فنلاندی روف گاردن باغ تالار عروسی فلاورباکس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]